A japán természeti katasztrófa utóhatásairól

Tisztelt Ügyfeleink!

A Japánt sújtó földrengéssorozat, valamint az árhullámok következtében kialakult katasztrófahelyzet a Honda kollégáit, létesítményeit és beszállítóit is számos vonatkozásban érintette. Ezúton szeretnénk megosztani Önökkel a vállalatunkhoz kapcsolódó legfontosabb információkat.

Első reakciók

A kezdeti, legnagyobb erősségű földrengést követően a Honda Motor elnöke, Takanobu Ito sajtóközleményben fejezte ki az egész vállalat együttérzését, valamint tájékoztatást adott az első károkról: „A Honda mély fájdalommal emlékezik a Japán észak-keleti partvidékét, a Tohoku régiót sújtó földrengés áldozataira, és őszinte együttérzését szeretné kifejezni a hozzátartozók felé. Ezen túlmenően pedig reméli, és segíti az érintett területek és létesítmények minél gyorsabb rekonstrukcióját.”

Az első beszámolók közölték a szomorú hírt, hogy egy munkatárs meghalt a Tochigi gyáregységben és összesen 17 Honda munkatárs megsérült a földrengés következtében.

Arra törekedve, hogy a lehető leghamarabb hozzájárulhasson az érintett területek kárelhárításához és helyreállításához, a Honda 300 millió yent (2,5 millió €), ezer darab generátort és az ezekhez szükséges gázpalackból ötezer darabot ajánlott fel, ezenkívül munkatársakat biztosít, akik megtanítják a használóknak a generátorok működtetését.
A Honda InterNavi rendszerével azonosítják be a még használható, illetve nem használható utakat a katasztrófa által érintett területen.
Az online jelentést az alábbi címen követhetik nyomon az érintettek:
http://www.google.co.jp/intl/ja/crisisresponse/japanquake2011_traffic.html
Kék szín jelöli azokat az utakat, ahol az előző napon volt forgalom. Szürke jelöli azokat, ahol nem volt forgalom az előző napon.
A Honda InterNavi rendszere Japánban egy kölcsönös kommunikációs csatorna, amelyen a Honda szervere és az ügyfelek autói cserélnek információkat.
Az ügyfelek autóinak helyzetét és sebességét tárolja, és a közlekedési adatok pontosítására használja a rendszer.

Gyártás és szállítás

A termelés felfüggesztését Japán országos helyreállítási erőfeszítése, az áramellátás akadozása és a várható alkatrész-beszállítási nehézségek indokolták. A termelés megfelelően hosszú szüneteltetésének bejelentésével érzésünk szerint enyhíthetjük a beszállítóinkra nehezedő terhet, akik így a helyreállításra összpontosíthatnak.
Március 14-én a Honda Motor bejelentette, hogy március 20-ig felfüggeszti a termelést az öt fő japán gyártóüzemében.
Március 18-án a Honda Motor megerősítette, hogy a termelés március 27-ig felfüggesztve marad a következő gyárakban: Sayama üzem, Suzuka üzem és Kumamoto motorkerékpár-üzem. Hamamatsu és Ogawa motorgyára március 23. előtt megkezdheti a működést.

Beszállítók

Jelenleg arra összpontosítunk, hogy megtudjuk beszállítóinktól, mikor indulhatnak újra. Saját gyártási folyamataink normalizálása érdekében, most arra készülünk, hogy eddigi beszállítóink egyéb telephelyeiről biztosítsuk a szükséges termékeket, illetve más beszállítókkal is tárgyalunk.

Európai szállítás

Noha gyorsan változik a helyzet, annak nem várható azonnali hatása az európai szállításokra. Erős európai gyártóbázisunk van, az Európában értékesített autók 70 százaléka itt is készül. Ezen túlmenően készleteink is megfelelő tartalékot jelenthetnek.

HUM (Honda angliai) gyártás

A HUM (Honda United Kingdom Manufacturing) folyamatosan vizsgálja az érintett alkatrészek elérhetőségét, és kijelenthető a történteknek jelen pillanatban nincs hatása a gyártásra.

Mindennapi élet Japánban

Néhány európai és hazai médium reakciója meglepő volt. Az olyan kifejezések, mint "pánik", "nukleáris katasztrófa", "kivándorlás", illetve hogy egész Japán szennyezett, nem tükrözi a japán élet valóságát.
Fukushima erőműveinél kritikus a helyzet, de az emberek élik mindennapi életüket, és dolgoznak.
Tokióban és a környező területen napi 2-3 órás áramkimaradások vannak, és ritkábban járnak a vonatok... (de még mindig sűrűbben, mint Európában!) Március 25-én meccset rendeznek a profi baseball ligában, ami Japán legnagyobb sportága.

A Honda üzemek elhelyezkedése

Kérdésként merülhet fel, hol vannak a Honda gyártóüzemei a Fukushima atomerőműhöz képest. A mellékelt térképen látható, hogy a sérült atomerőműhöz legközelebbi Honda telephely körülbelül 130 kilométernyire található.

A Japán kormány, csakúgy mint a helyi hatóságok teljes nyilvánosság mellett végeznek méréseket és adnak tájékoztatást az esetleges radioaktív sugárzásról a közvetlen környéken és a távolabbi régiókban is. Fontos megjegyezni, hogy jelenleg a Honda egyetlen gyáregységben sem mérhető olyan sugárzási szint, amely az emberi egészségre ártalmas lenne.

Az úgynevezett dózis ekvivalens, vagyis a sugárzás biológiai hatását kifejező, mennyiségi mérőszám minden vizsgált ponton jóval alacsonyabb, mint amivel a mindennapi életben az átlagember találkozhat (például erőművek környékén, orvosi vizsgálat alkalmával vagy egy hosszabb repülőúton).

Alapvető kötelességünk, hogy mind a japán, mind a tengerentúli vásárlóinkat teljes lelki nyugalommal biztosítsuk arról, a Japánban gyártott járművek tökéletesen biztonságosak és az egészségre ily módon ártalmatlanok. Ezért tesznek meg a japán autóipar képviselői minden szükséges lépést, hogy a közönségnek hitelesen bizonyítsák termékeik biztonságosságát.

A Honda mint globális gyártó

A japáni termelés felfüggesztése és a beszállítóinknál történt károk érintik ugyan a tevékenységünket, de nem szabad elfelejteni, hogy a Honda globális gyártó.
2010-ben a Honda motorkerékpárok csupán 1.1 százaléka készült Japánban.
2010-ben a Honda személyautók mindössze 27.2 százaléka készült Japánban.