A Honda CR-Z hibrid sportkupé bemutatkozik a 2010-es Detroiti Autószalonon

A vadonatúj Honda CR-Z világpremierjét Detroitban, az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon rendezi meg a vállalat. A különleges modell a tiszta üzemű, gazdaságos benzines-elektromos hibrid erőforrást hatfokozatú manuális váltóművel és 2+2* üléses kupékarosszériával ötvözi.

Ez az izgalmas, új kupé megváltoztatja majd a hibridekről eddig kialakult képet, hiszen futómű-beállítása vezetőközpontú, párhuzamos hibrid IMA rendszerrel megtámogatott motorja pedig agilis reakciókat ígér. A CR-Z európai változata a 2010-es Genfi Autószalonon mutatkozik be márciusban.

  • a világ első hibridautója hatfokozatú manuális váltóval
  • különleges hajtási rendszer három üzemmóddal, amellyel a vezető igényeihez igazítható a kormányzás, a motor gázreakciója és az IMA rásegítésének mértéke
  • az 1,5 literes i-VTEC motor, melyhez a Honda IMA párhuzamos hibrid rendszere csatlakozik; a CO2-kibocsátás 117 g/km**, az átlagfogyasztás 5,0 l/100km**
  • teljesen új, sportos, áramvonalas 2+2 üléses kupéforma
  • széles nyomtáv, rövid tengelytáv az agilis és kezes úttartás érdekében
  • az európai piacra készített autók rugalmas, 2+2 üléses konfigurációt kapna

Bevezetés

A CR-Z külső formatervének alapja az „egy lendülettel meghúzott ék alak”: a motorházfedél alacsonyan húzódik, a nyomtáv széles, ezért az autó kiállása határozott és atletikus. A Hondára jellemző formai elemek – például az osztott hátsó szélvédő, az áramvonalas, hátrafelé lejtő tetővonal – a kecses kupé formatervezésében is fontos szerephez jutottak, amit a tervezők íves, domborított formákkal kombinálták.

Először fordul elő, hogy egy autógyár a nagyon gazdaságos, csekély károsanyag-kibocsátású párhuzamos hibridrendszert a vezetőközpontú autózást előtérbe helyező hatfokozatú, manuális váltóval párosítja. Az új CR-Z az eredeti, 1999-es Insight óta első ízben ötvözi a hagyományos váltóművet a benzines- elektromos hajtóművel, ami azért vált lehetővé, mert a Honda IMA párhuzamos hibridrendszere rendkívül rugalmas.

A manuális váltóműhöz 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor csatlakozik, ami az Európai Unióban először jelenik meg, s kulcsszerepe van a CR-Z különleges karakterének biztosításában. A közepesen nagy lökettérfogatú és a fordulatszámot kedvelő, harapós motort a 78 Nm nyomatékot és 14 lóerő teljesítményt leadó villanymotor támogatja, amely a benzines erőforrás és a váltómű között kapott helyet.

Az 1,5 literes hajtómű, illetve az IMA párhuzamos hibridrendszer együttes teljesítménye és nyomatéka 124 lóerő és 174 Nm. A legnagyobb nyomaték megegyezik a Civic 1,8 literes benzinmotorjának nyomatékával, ám az átlagos CO2-emisszió a CR-Z esetében 35 g/km-rel kevesebb, mindössze 117 g/km**.

A villanymotornak köszönhetően a CR-Z nyomatékgörbéje szokatlanul lapos; a nyomatékcsúcsot a gép már percenkénti 1.500-as fordulatnál eléri, ami rendkívül szokatlan egy szívómotor esetében. A hatfokozatú manuális váltóhoz csatlakozó, és az IMA rendszer által támogatott erőforrás nagyon rugalmasan viselkedik, csekély a károsanyag-kibocsátása, és sportos hangú kipufogó rendszer tartozik hozzá.

A vezető lehetőségeit szélesíti, illetve a mindennapi használhatóságot fokozza a CR-Z három üzemmódot kínáló hajtási rendszere. Ez a különleges funkció lehetővé teszi a vezető számára, hogy három vezetési stílus között válasszon: mindegyiknél mások a motor gázreakciói, változik a kormányzás jellege és az alapjárati motorleállítás működése, a klímaberendezés használata, valamint az IMA rendszer által nyújtott támogatás mértéke. A hármas üzemmódú hajtási rendszer kifejlesztésével a Honda választási lehetőséget kínál az autóvezetőknek, hogy döntsenek a vezetési élmény, a gazdaságos autózás vagy a kettő egyensúlya között.

A CR-Z európai változata nyolc LED-ből álló nappali menetfényt kap, ami a fényszóró alsó vonalára kerül. Ez az első alkalom, hogy egy sorozatgyártású Hondán nappali menetfény működik. Emellett a csak az EU-ban forgalmazott modellekre szerelt első ködlámpák biztosítanak különleges megjelenést az európai specifikációjú CR-Z-változatoknak.

A mélyen meghúzott, döntött tetővonal, illetve a meredeken lecsapott hátfal olyan formai elem, amely több jelenlegi és korábbi Hondát is jellemez. Ennek a kialakításnak köszönhetően az autó minimális örvénylést kelt, vagyis tovább csökken a fogyasztás és az emisszió. Az európai specifikációjú CR-Z 2+2 üléses elrendezést kap, így a hátsó üléssorban a rövidebb utakon kistermetű felnőttek vagy hosszabb utakon gyerekek is utazhatnak.

A vezetési élmény kulcsfontosságú szempont volt a CR-Z tervezésekor, s a futómű hangolása jelentős szerephez jutott az autó karakterének meghatározásában. A padlólemez néhány komponense azonos az Insightéval, ám a tengelytáv és a nyomtáv megváltozott, s a futómű hangolása is új a CR-Z-n. Az új modellben használt kovácsolt alumínium MacPherson rugóstagok könnyebbek, de erősebbek, mint az Insightban alkalmazott, sajtolt acélból készült darabok.

A CR-Z tengelytávja 115, karosszériája 295 mm-rel rövidebb, mint az Insighté, így a modell agilisabb és 44 kg-mal könnyebb, mint az ötajtós, ötüléses testvérmodell. A CR-Z futóművében újak a rugók, a lengéscsillapítók, s a kupé futómű-beállításai is megváltoztak.

* a 2+2 üléses konfiguráció csak az Európai Unióban és Japánban kapható.

** valamennyi adat előzetes érték, és homologizációra vár.

A képeken az európai specifikációjú modell látható.